skip to Main Content

تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره

در این نوشته می خواهیم به تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره بپردازیم. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا مرداد 99 از 550 هزار واحد به 2 میلیون واحد رسید، یعنی تقریبا چیزی حدود 4 برابر، یک شخصی با آموزش ، سرمایه 100 میلیون تومانی خود را در ابتدای فروردین 99 وارد بازار کرده است و در اواخر تیرماه و اواسط مرداد آن را به 400 میلیون رسانده است. در بدترین حالت به 200 میلیون تومان، البته تمام این سودها مستلزم آموزش می باشد. 

 

تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره
تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره

 

در سال گذشته حدود 820 هزار کد بورسی صادر شد و آمار کل کدهای بورسی تا پایان سال 98 به یازده میلیون  و ششصد هزار کد رسید. با هجوم مردم به بازار سرمایه از ابتدای سال 99 تا به امروز مورخ شهریور ماه، تعداد کل کدهای بورسی منهای 49 میلیون کد سهام عدالت، به 15 میلیون و پانصد هزار کد رسیده است ، یعنی رشد 4 میلیون کدی از ابتدای سال. این بدان معناست که مردم به بازار سرمایه اعتماد کرده و سود حاصل از فعالیت در این بازار را نسبت به سایر بازار ها ترجیح داده و بازار بورس را انتخاب کرده اند. بازار بورس همانطور که نقدیندگی را جمع می کند، تولید نقدینگی هم می کند، که در بسیاری از مواقع افراد تازه وارد  نقدینگی حاصل از سود خود را در مواقع اصلاح از دست می دهند.

بازار سرمایه علاوه بر لذت بخش بودن خیلی بی رحم نیز می باشد و همواره نباید انتظار سود های پی در پی باشیم، باید با آموزش درست در پی سیو سودهای مقطعی خود باشیم و همواره از طمع و ترس که دو سر یک خط می باشند ،در این بازار به دور باشیم. تولید حاصل از نقدینگی و یا کاهش نقدینگی در این بازار به طور مستقیم بر بازارهای موازی  تاثیر گذار می باشد و در مواقع مثبت بازار باعث رونق در بازار های دیگر می شود و بالعکس در مواقع اصلاح باعث کاهش فروش در بازار های دیگر می گردد که بازار پنجره دوجداره از این بحث مستثنا نمی باشد. 

بررسی تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره:

سود حاصل از بورس و اعتماد به نفسی که به خانوار می داد جهت انجام مخارج بیشتر باعث شد که با وجود بیماری کرونا، بسیاری از خانواده ها اقدام به بازسازی منازل خود و تعویض پنجره های قدیمی خود نمایند. همین امر باعث رونق در بخش تعویض پنجره های قدیمی با پنجره دوجداره و پنجره upvc گردید.

 

تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره یو پی وی سی
تحلیل شاخص کل در مورخه 24 شهریور که در انتهای موج 4 می باشد و می خواهد موج 5 پرقدرت را آغاز کند/تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره

سود حاصل از بورس و اعتماد به نفسی که به خانوار می داد جهت انجام مخارج بیشتر باعث شد که با وجود بیماری کرونا، بسیاری از خانواده ها اقدام به بازسازی منازل خود و تعویض پنجره های قدیمی خود نمایند. همین امر باعث رونق در بخش تعویض پنجره های قدیمی با پنجره دوجداره و پنجره upvc گردید.

یعنی وقتی شخصی و یا سرپرست خانواری نگاهی به درآمد حاصله از فعالیت خود در بورس می کرد، با اعتماد به نفس بالاتری اقدام به هزینه آن می کرد، این نقدینگی حاصل از سود در بورس وارد بازار می شد و بازار پنجره دوجداره آلومینیومی و پنجره upvc خارج از این مستثنا نبود. 

تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره upvc
بررسی تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره

بیشتر بدانید: قیمت انواع پنجره دوجداره آلومینومی 

تاثیر اصلاح بورس بر بازار پنجره دوجداره:

تقریبا از اواخر ماه جولای ، اواخر مرداد ماه، بورس دچار ریزش شد و تقریبا شاخص کل معادل 50 درصد اصلاح داد، این در حالیست که سهام های کوچکتر اصلاح خود را از اواسط مرداد شروع کرده بودند .

خیلی از این سهم ها تا مورخ 24 شهریور بیش از 70 درصد اصلاح داشته بطوری که قیمت آنها به تاریخ دی ماه 98 برگشت. در این میان اکثر کسانی که در بورس فعال بودند به اصلاح شدید بورس خوردند و تقریبا 50 درصد سود های انباشته و یا اصل پول خود را از دست دادند. 

دقیقا در همین ماه مرداد و شهریور آمار فروش پنجره دوجداره در بخش بازسازی به شدت پایین آمد و این کاهش نقدینگی و از دست رفتگی سود، باعث شد در کلیه بخش های بازار تاثیر گذار باشد و کسانی که در بورس فعال بودن و در معرض این اصلاح قرار گرفتند، مثل گذشته اقدام به خرید در بازار نمی کردند و با توجه به نگرانی که در ارتباط با کاهش پس انداز خود داشتند ، دست به عصاتر و انقباضی تر حرکت می کردند. 

پس به راحتی می توان به این نتیجه رسید که با رونق بازار بورس و خلق نقدینگی، رونق در بازار های دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد و تاثیر بسازایی بر اقتصاد شرکت های خرد خصوصا در زمان کرونا خواهد داشت. البته فعالیت در بازار سرمایه مستلزم آموزش مداوم می باشد.

 

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top